Dengar Dulu Lagu Pamgit ini... bagi feeling sikit... he heee

Monday 20 February 2012

LAWATAN 5S ANGGOTA PEJABAT TANAH KOTA SETAR KE PEJABAT TANAH KULIM DAN JUPEM

20 Februari 2012
Kulim..
catatan: Mohd Asri Redha


Tn  Hj  Shuhaime  Pentadbir Tanah
Kulim sedang menerangkan  sesuatu
kepada Pentadbir Tanah Kota Setar
berkenaan usaha2 pembaharuan yg
dibuat 
Untuk membuat sesuatu perubahan dalam sesebuah organisasi perlu banyak usaha kreatif dan proaktif dalam  tugas harian. Perubahan yang hendak dibuat hendaklah lebih baik dari yang yang semasa. Sudah tentu organisasi perlu melihat organisasi lain yang lebih berjaya dan cemerlang yang boleh dijadikan panduan dan petunjuk terbaik dalam melaksanakan perubahan dalam jabatan sendiri.

Pejabat Tanah Kulim dan JUPEM Kedah adalah antara jabatan-jabatan terbaik yang boleh dijadikan contoh untuk melaksanakan program pembaharuan organisasi. Mereka telah membuktikan kehebatan mereka masing-masing dalam melaksanakan pembaharuan hingga mencapai beberapa kejayaan cemerlang diperingkat nasional.


Rombongan PTKS bergambar kenangan bersama
kakitangan JUPEM di hadapan pejabat JUPEM
 Pejabat Tanah Kulim telah memperolehi Anugerah Inovasi  Sektor Awam 2011dalam kategori Pejabat-Pejabat Tanah Dan Daerah seluruh Malaysia  manakala JUPEM Kedah telah 2  tahun berturut-turut  memperolehi Sijil 5S dari kerajaan.

Wajah-Wajah Ceria..........
Lawatan oleh Pejabat Tanah Kota Setar  pada hari ini ke jabatan tersebut amat kena pada tempatnya untuk mengambil sebanyak mungkin ilmu dan pengetahuan berkenaan pembaharuan-pembaharuan yang dilaksanakan hingga membolehkan jabatan tersebut memperolehi kecemerlangan. Tumpuan lawatan ini adalah untuk melihat bagaimana mereka melaksanakan Program 5S dalam jabatan mereka. Pejabat Tanah Kota Setar tidak lagi boleh berdiam diri sahaja melihat kejayaan jabatan-jabatan lain. Walaupun jabatan ini menghadapi banyak masalah-masalah dalaman yang tidak berkesudahan namun usaha tetap diteruskan walau apa cara sekalipun untuk membuat sesuatu agar Pejabat Tanah Kota Setar menjadi pejabat yang disukai oleh pekerjanya disebabkan suasana persekitaran yang harmoni, disukai oleh pelanggan yang berurusan disebabkan kecekapan dan kemesraan kakitangannya. Kerajaan negeri sendiri senang berurusan dengan PTKS disebabkan cepat dan cekap dalam menangani isu-isu dan masalah tanah yang berbangkit disamping peka dengan kehendak dan keperluan kerajaan negeri.


Anggota rombongan dari PTKS
mendengar taklimat pelaksanaan
5S yang diberikan oleh En Taufik -
Timbalan Pengarah JuPEM Kedah.
 Tugas dan tanggungjawab besar menanti kepada semua anggota Pejabat Tanah Kota Setar bagi menyahut cabaran yang menanti. Membuat perubahan kearah kebaikan   tidak semudah kata-kata. Semua anggota perlu memberikan komitmen yang jitu terhadap keputusan-keputusan yang dibuat. Anggota-anggota yang tidak berminat, penyegan, pemalas, penipu, berkira, curi tulang, tidak berdisplin, suka cari fasal, suka cari salah orang sahaja, buat  kerja bodoh, buat kerja sambil lewa dan tidak selari dengan matlamat dan kehendak jabatan perlu berundur segera dari jabatan ini kerana walau seorang anggota tidak memberi kerjasama maka matlamat yang dicita-citakan tidak akan tercapai... Ketegasan dalam mengambil tindakan disiplin perlu ada dan tidak ada lagi unsur-unsur kasihan dan belas ihsan kepada anggota seperti itu kerana sebenarnya mereka tidak kasihan kepada diri mereka sendiri......

BoLeHkah KitA LakSanaKaN 5S !!!....  segalanya terletak kepada diri setiap anggota...

Ok... jumpa lagi...

No comments:

Post a Comment