Dengar Dulu Lagu Pamgit ini... bagi feeling sikit... he heee

Monday 12 March 2012

ROYALTI PENGELUARAN DAN PEMINDAHAN BAHAN BATUAN DAN BATUAN MINERAL.... SEMAKAN KADAR YANG LEBIH KOMPETITIF

10 Mac 2012
Awana Porto Malai, Langkawi
Catatan: Mohd Asri Redha

Tidak banyak sumber hasil negeri yang boleh digunakan sepenuhnya untuk dikutip apa-apa cukai atau royalti bagi kepentingan Kerajaan Negeri Kedah. Ianya memang termaktub dalam Perlembagaan dan kerajaan negeri tidak boleh sewenang-wenangnya mengutip apa2  cukai diluar dari lingkungan yang ditetapkan... Setakat apa yang ada, maka itu sahajalah yang diteruskan tradisinya dengan penambahbaikan dari masa kesemasa.
TanaH.. adalah sebahagian sumber utama kerajaan negeri Kedah dalam mendapatkan hasil apa yang ada atasnya samada atas tanah, bawah tanah dan ruang udara . Disamping itu sebahagian transaksi dan bukan transaksi  daripada urusan-urusan berkaitan tanah juga boleh dikutip hasil untuk negeri selain Kerajaan Persekutuan juga turut mendapat hasilnya dari urusan-urusan tersebut.


Dato' Pengarah Tanah Dan Galian Negeri Kedah mempe-
ngerusikan sendiri  Lab berkenaan sepanjang 3 hari
di APM...
 Hari  ini saya menghadiri Makmal Semakan Kadar Bayaran Royalti Bahan Batuan dan Mineral dibawah KTN/Aturan Tanah Kedah, Enakmen (Pemakaian) Perhutanan Negara serta Bayaran   Royalti dibawah Peraturan-Peraturan Mineral (Kedah) 2007.. yang diadakan di Awana Porto Malai, Langkawi dari 09.03.2012 hingga 11.03.2012. Objektif utama Lab ini adalah untuk meneliti  dan mengkaji semula kadar-kadar harga yang sedia ada untuk royalti-royalti bahan batuan dan batu mineral berkenaan agar kadar harganya lebih kompetitif dengan kedudukan semasa. Ini perlu kerana kadar-kadar harga yang ditetapkan sejak sekian lama belum dibuat semakan telah menyebabkan kerajaan negeri  menanggung kerugian besar jika dibuat perbandingan dengan  beberapa negeri lain. Disamping itu pengusaha-pengusaha kuari telah membuat keuntungan lumayan hasil kegiatan jual beli bahan batuan dan mineral ini.

Adalah diharapkan dengan perbincangan dan semakan semula yang dibuat ini akan dapat dicapai satu formula yang benar-benar kompetitif dan  sesuai dengan keadaan semasa serta tidak membebankan pengusaha  dan pengguna disamping kerajaan negeri boleh mengadakan penambahbaikan dalam pentadbiran dan pengurusan pengeluran dan pemindahan bahan batuan ini mengikut enakman serta akta berkaitan.

Bersantai di Lobby Hotel
Pentadbiran tanah negeri juga telah mengenalpasti terdapat banyak berlaku ketirisan hasil royalti bagi setiap pengeluaran bahan batuan dan mineral akibat beberapa kelemahan-kelemahan dalam pentadbiran, pengawasan, penguatkuasaan operasi pemindahan bahan batuan dan tamak haloba pengusaha kuari sendiri. Lab ini juga membincangkan isu-isu ini dan cuba mencari langkah-langkah kreatif dan  proaktif,  kearah mengurangkan ketirisan hasil royalti yang berlaku agar ianya dapat meningkatkan lagi hasil royalti kepada Kerajaan Negeri.

Semakan yang dibuat ini akan memantapkan lagi pengurusan royalti yang diperolehi dari bahan batuan dan mineral yang ada dibumi negeri Kedah ini.  Insya Allah hasil dari perbincangan dan keputusan yang dibuat dalam Lab ini akan meningkatkan lagi hasil kerajaan negeri dan tidak rugi rasanya datang berbengkel di Hotel Awana Porto Malai  ini walaupun sepatutnya bercuti hujung minggu..tapi demi kepentingan negeri ...  masa rehat yang ada dikorbankan ... Jadi janganlah pula dok kata pi buang duit  dan buang masa aje berbengkel di hotel....kita bincang nak tambahkan hasil negeri ... 

Ok...  dah nak sampai jeti Kuala Kedah... Tadi sebenarnya saya taip blog ni waktu bertolak dari Jeti Kuah.. Wahh hebat sungguh Pulau Langkawi ni.. sudah banyak perubahan fizikal yang dibuat.. hotelpun semakin banyak....  Kalau waktu cuti sekolah jangan haraplah nak datang terus begitu sahaja ke pulau ini tanpa buat tempahan hotel atau rumah tumpangan.. alamat tidor kat masjid sajalah...   begitu juga kalau nak datang ke Pulau ini waktu cuti sekolah.. kenalah tempah awal tiket feri kalau tidak... sangkut kat Kuala Kedah saja....  memang ramai sungguh orang orang melancung ke Pulau Langkawi  ....  Selama 3 tahun saya pernah bertugas sebagai KPPD (Pembangunan) di Pulau Langkawi memang banyak kenangan yang seronok-seronok belaka.....

Sampai jumpa lagi....


No comments:

Post a Comment