05 Disember 2011
Catatan: Mohd Asri Redha.
Selamat Sejahtera semua,
Pagi ini rasanya semua ceria-ceria belaka. Hujanpun tidak turun lebat sepertimana yang dijangka. Kita di Pejabat Tanah tetap meneruskan perkhidmatan kepada rakyat seperti biasa...
|
Turun ke padang utk membantu menyelesaikan masalah warga emas yang tidak mampu datang ke opis untuk menyelesaikan urusan tanah. Sampai begitu sekali jabatan beri perkhidmatan.....Kes-kes seperti ini perlu diketengahkan kepada orang awam akan betapa baiknyaperkhidmatan yang diberikan. Tidaklah hanya kena kutuk dan aduan tidak puas hati pelanggan sahaja diterima...... Kg Telok Bagan, Alor Setar (18.12.2011) . |
Sebenarnya banyak perkhidmatan-perkhidmatan yang pejabat tanah sediakan memberi manfaat yang besar kepada sebilangan besar rakyat... bagi saya terlalu banyak... Namun begitu kadang-kadang kerja baik kakitangan PTKS dihilangkan oleh sedikit kesilapan yang berlaku dan kurang baik perkhidmatan yang diberikan oleh sebahagian staf jabatan... Ini memang tidak dapat dielakkan kerana kita berurusan dengan manusia... Namun begitu jabatan cuba mengurangkan seminima mungkin akan kesilapan dan kelemahan-kelemahan yang dikenalpasti dalam memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat....
Perkara-perkara baik dan perkhidmatan-perkhidmatan terbaik yang diberikan oleh pentadbiran tanah perlu dihebah-hebahkan epada umum supaya rakyat termaklum. Banyak orang awam diluar sana tidak mengikuti perkembangan-perkembangan terkini dalam pentadbiran tanah. Ini akan menghapuskan persepsi rakyat sebelum ini yang menganggap bila berurusan dengan pejabat tanah memang lambat dan layanan tidak memuaskan...
|
Warga emas ini menyatakan persetujuan pindah milik tanahya kepada penerima dengan disaksikan oleh Puan Rodziah bte. Abd. Razak , Pen. Peg Undang-Undang (Penolong Pentadbir Tanah Kota Setar).. Urusan ini di buat diluar kawsan. |
Satu lagi perkhidmatan mesra rakyat yang diberikan oleh Pejabat Tanah Kota Setar ialah perkhidmatan penyaksian urusniaga tanah diluar pejabat... Perkhidmatan ini sebenarnya tidak digalakkan sangat, namun dalam kes-kes tertentu yang melibatkan kepentingan-kepentingan tertentu maka pegawai-pegawai jabatan ini sanggup turun ke padang membantu terutama golongan-golongan kurang upaya dan warga emas yang sudah tidak mampu untuk bergerak ke mana-mana lagi. .. Perkhidmatan ini adalah percuma tetapi jabatan ini akan cuba mencadangkan dimasukkan dalam pindaan Aturan Tanah Kedah agar ditetapkan bayaran-bayaran tertentu dikenakan untuk perkhidmatan-perkhidmatan seperti ini kerana sedikit sebanyak dapat menampung kos pengangkutan dan memberi sedikit pendapatan kepada kerajaan negeri...
Ok.. jumpa lagi...
Teratak Kasih
No comments:
Post a Comment